Wanneer mag je een boom verwijderen?

Ik heb een huisje op een recreatiepark en in de tuin staat een enorme den die alleen in de top nog wat takken heeft. Aan de eigenaar van het park gevraagd of die boom weg mag, maar die zegt dat het verboden is om bomen te rooien. De boom is zo slecht dat hij regelmatig grote takken verliest en er zijn ook al enkele deuken aan de goten van het huisje.
Wie kan mij vertellen waar en hoe ik advies kan krijgen omtrent het verwijderen van gevaarlijke bomen.
Ik ben bang dat hij bij de eerst de beste storm omwaait.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
1.9K

Het beste antwoord

Indien de boom op Uw eigen grond staat heeft het toch een belangrijk aandacht punt, als de stam dikker is dan 18 cm heeft u een kapvergunning nodig die u kunt aanvragen bij u gemeente.
U zal met een hele goede reden moeten komen waarom deze gekapt moet worden, bijvoorbeeld dat de boom ernstig ziek is, hij voor u raam staat waardoor u vroeger de verlichting aan moet doen, of dat u gezondheid hierdoor problemen heeft zoals benauwdheid en dergelijke dan is het een urgentie en wordt voor 99% de vergunning afgegeven. Kappen van een boom die binnen een straal van 3 meter van de rijweg staat mag u zelf niet verwijderen, hiervoor moet u een erkend bedrijf laten komen die hem zal verwijderen, ook de wortels worden door hun vernietigd. De boom was bij ons weg en geheel afgevoerd in ongeveer 75 minuten. Waar de boom stond is nu de bestrating gelegd, je kan niet eens meer zien dat er een boom heeft gestaan.

Wij hebben dit zelf allemaal pas onder handen gekregen, de boom is verwijderd zonder problemen.

Succes !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De regels voor het verwijderen van bomen verschillen per gemeente. Je zult dus in de gemeente waarin het huisje staat (eigenlijk: waarin de boom staat) moeten informeren naar de regels.

In het algemeen geldt dat voor beeld- of sfeerbepalende bomen niet zo makkelijk een rooivergunning wordt afgegeven. In jouw geval lijkt daarvan geen sprake te zijn.

Voor bomen die gevaar opleveren voor mens of goed, wordt juist des te sneller een rooivergunning afgegeven. Uit jouw beschrijving volgt dat daar sprake van is. Zeker als je de bewijzen kunt laten zien, zal het verkrijgen van een rooivergunning dus geen probleem zijn.

Het helpt als je bij je aanvraag een aantal handtekeningen kunt voegen van bijvoorbeeld buren, of van mensen die regelmatig met hun auto langs die boom rijden en willen verklaren dat ze bang zijn dat er een grote tak afvalt.

Toegevoegd na 2 minuten:

Je rooiaanvraag zal sowieso een aantal weken ter inzage liggen. De meeste gemeenten publiceren alle vergunningsaanvragen ook. Dit geeft eventuele andere betrokkenen de kans, bezwaar in te dienen.

Wordt er geen bezwaarschrift ingediend, of wel maar wordt dat afgekeurd, dan krijg jij een aantal weken de tijd om de boom te rooien. Rooi je de boom niet binnen de aangegeven tijd, dan vervalt de vergunning.

Afhankelijk van de situatie ter plekke kan jou een herplantplicht worden opgelegd.

Bron:
Eigen ervaring met deze hele procedure.

Toegevoegd na 10 minuten:

Ik heb even wat informatie voor je opgezocht. In de Bron die ik hieronder heb geplaatst, vind je een goede beschrijving.

De informatie komt van de gemeente Nijmegen. Zoals gezegd: informeer bij jouw gemeente hoe daar de regels liggen.
Cryofiel
13 jaar geleden
Het geheel verwijderen van de boom is rooien en daar zijn vergunningen voor nodig. Maar snoeien mag altijd, dus flink terug snoeien mag. De rest gaat dan vanzelf wel of snoei volgend jaar nog maar wat terug.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
t lijkt me ook zaak om te weten wie de eigenaar van deze boom is als je de grond huurt zal dat de verhuurder zijn en als die tegen kappen is zal t lastig worden